de betere bandenservice


Nieuws

Porsche Panamera 4S 4.8 V8 uit Oberhausen, Duitsland

Steeds meer Nederlanders importeren een voertuig uit het buitenland. Waarom? Nou de prijzen liggen veel lager dan in ons eigen kikkerlandje. We zijn een nogal socialistisch land en royale verzorgstaat en dat komt met belastingen. Iemand moet de rekening betalen. En in ons land zijn dat doorgaans de automobilisten. Maar steeds meer Nederlanders willen hier niet meer aan bijdragen en geef ze eens ongelijk!

Dus kijkt men over de grens. De Duitse automarkt loopt misschien wel het meest gesmeerd van de hele EU. En dat ligt pal naast onze grens. Met internet van tegenwoordig kunnen we makkelijk zien wat er te verkrijgen is over de grens denk eens aan sites als Mobile en AutoScout.

Ik zal mijn eigen succes verhaal eens met jullie delen. Ik heb een gloednieuwe Porsche voor tienduizenden Euro’s minder kunnen kopen net over de grens bij Oberhausen. Dan denk je, dan komt er zeker een hoop werk bij kijken om dat ding hier te halen? Nee hoor ik heb alles uitbesteed aan een professioneel import bedrijf inclusief meest voordelige BPM berekening mogelijk. Dus helemaal geen omkijken gehad.

Ik kan een auto importeren uit Duitsland aan iedereen van harte aanbevelen. Het is snel makkelijk en voordelig als je de juiste auto vindt en gebruik maakt van een goed bedrijf om de import daadwerkelijk te realiseren. Wat me ook verbaasde, de Porsche is veel luxer uitgevoerd dan het geval zou zijn geweest als ik hem in NL gekocht had. Ik heb in NL namelijk even rondgekeken bij de dealers en vergeleken met wat ik daadwerkelijk ontving uit Duitsland, en ook op dit vlak is het gewoon beter elders.

Dus de trend dat mensen een auto importeren uit Duitsland, ik voorzie dat dat nog wel even aan de gang blijft en als de Nederlandse overheid niet snel ingrijpt en stopt met het uitmelken van de Hollandse automobilist dat alleen maar erger gaat worden.




Meer rijplezier en uitstraling dankzij Bilstein schokdempers

Car tuning is zeg maar het tweaken van een auto zodat je meer uit je rij ervaring kunt halen. Net zoals dat er mensen zijn die computer optimaliseren of hun eigen lichaam door dieet en fitness, kun je ook je auto optimaliseren.

Een van de meest voor de hand liggende verbeteringen zijn betere kwaliteit schokdempers. Er zijn een aantal merken internationaal gezien die wereldklasse zijn. Met name Bilstein wordt vaak geroemd om de kwalitatief sterke schokdempers.

De meeste auto merken gebruiken al standaard de Bilstein schokdempers maar bij mij was dit helaas niet het geval. Dus ik moest zelf Bilstein schokdempers gaan installeren.

Weet je wat ik echt gaaf vind aan Bilstein? Je kunt gewoon met je smartphone, je iPhone de hardheid aanpassen van de schokdempers. Dit soort innovatieve touches vind ik echt indrukwekkend.

Enfin ik ging dus zoeken op het internet naar Bilstein schokdempers en ik kwam al snel uit op de webwinkel Extreme-Carstyling.nl. Ze hebben hier vrijwel alle modellen Bilstein. Voor zeer scherpe prijzen. Ik koos uiteindelijk de B16. Dit zijn zo een beetje de beste sportieve veren op de markt verkrijgbaar. Maar kent ook vele standen dus je kunt echt je eigen perfecte balans vinden tussen sportief of juist comfortabel.

Enfin, wat betreft mijn ervaring bij Extreme-Carstyling.nl. De Bilstein schokdempers had ik binnen mum van tijd in huis. Nogmaals de prijzen zijn uitermate sociaal en de service toen ik wat vragen had ook meer dan adequaat. Al met al dus een zeer positieve ervaring. Bij deze dan ook even de details van de winkel voor iedereen die ook interesse heeft:

Extreme-Carstyling.nl: autostyling + tuning webshop
Adres: Graanmarkt 9, 1681 PA Zwaagdijk
Provincie: Noord-Holland
Telefoon: 0228 760 008

Dit was dus het verslag van mijn ervaring met schokdempers. Volgende keer zal ik het ook even gaan hebben over uitlaten.



Witte awax dubbelvizier jethelm
Wanneer je een helm koopt kun je voor een degelijke helm gaan die voorzien is van alle basis features of je kunt een iets luxer segment helmen bekijken, die net even wat meer extra’s bieden en vaak meer comfort en gebruiksgemak met zich meebrengen. Als jij je in deze bovenstaande omschrijving kunt vinden en een helm zoek die net even wat meer biedt dan een standaard jethelm dan is het absoluut de moeite waard om de glans witte Awax dubbelvizier jethelm te bekijken.

Top jethelm met sportieve en moderne uitstraling
De Awax dubbelvizier jethelm is glanswit gekleurd en heeft een zeer sportieve uitstraling. Qua kleur zal de helm het beste samengaan met een lichter of wit gekleurde scooter of motor. Onder de oren loopt de helm net iets verder door en is de helm afgewerkt met glans zwart gekleurde panelen, die zorgen voor een zeer sportieve en snelle look. Boven de opening aan de voorkant van de helm, loopt een stijlvolle zwarte horizontale lijn, die de moderne look benadrukt.

Tip: FastFuriousScooters.nl – Goedkope helmen overzicht

De binnenvoering van de helm is zeer stevig te noemen en zorgt voor de nodige bescherming en demping in geval van valschade. De binnenvoering draagt bovendien bij aan de zeer prettige pasvorm van deze Awax helm. De voering is deels uitneembaar, waardoor je te allen tijde de helm schoon kunt houden en je nooit last zult hebben van nare luchtjes.

Uitgelicht: goedkope integraalhelm kopen online – FastFuriousscooters.nl

Top helm qua uitstraling en features

Deze witte Awax jethelm is niet alleen qua uitstraling en looks een topper, maar ook qua features is dit een absolute bestseller. De helm is uitgerust met een dubbelvizier, waarmee je ogen altijd beschermd zijn tegen weer en wind. Naast het grotere transparante vizier aan de buitenkant, is er een zonnevizier in de helm geïntegreerd, die je zeer subtiel in de schelp van de helm kunt schuiven wanneer je deze niet gebruikt. Beide vizieren zijn gemaakt van krasvast materiaal, waardoor je niet snel last van verminderd zicht door beschadigingen zult hebben en je jarenlang plezier van deze luxe en stoere jethelm zult hebben. De glanswitte dubbelvizier jethelm van Awax is beschikbaar vanaf maat S tot en met XL.



De e-bike hype: mijn bevindingen

Het lijkt in Nederland wel of wij doodgegooid worden met e-bikes. Iedere reclame blok op TV zie ik wel weer een advertentie omtrent e-bikes ook in kranten en ook op reclame in bushokjes overal wordt gerept over de fantastische voordelen van de e-bike.

Ook in mijn omgeving vrienden en collega’s stappen massaal over op de e-bike i.p.v. de normale fiets, en sommige mensen laten zelfs de auto meer staan om in plaats daarvan de elektrische fiets te nemen naar werk of boodschappen.

Ook is er gekkigheid. Ik zag gisteren bij RTL nieuws dat mensen die e-bike opvoeren en dan kan hij wel 80 KM. Nou mij niet gezien dat zag er hartstikke eng uit zeg.

Maar okay, de voordelen van de e-bike dus, minder gebruik maken van auto, wat dus goed is voor milieu minder brandstof kosten, nooit meer trappen tegen tegenwind, nou ja tenminste je hebt dan eindelijk goede ondersteuning. Nadelen zijn er ook, de accu van een e-bike vooral de goedkopere modellen kan beperkt zijn en als we het toch over prijs hebben, de e-bikes zijn doorgaans nog vrij prijzig, vaak ben je wel minstens duizend Euro kwijt voor de goedkopere modellen.

De voordelen vind ik wel zwaar wegen. Zwaarder dan de nadelen. Maar alsnog hikte ik een beetje tegen de prijs op. Het is toch een flinke rib uit je lijf vooral als je niet zoveel te besteden hebt.

Dus ik ging een beetje zoeken op het web naar misschien mogelijkheden om een financieel gunstig plan te vinden. En ook natuurlijk zo voordelige mogelijke e-bike. Toen vond ik Fast & Furious webwinkel. Daar kun je heel goedkoop e-bike leasen. Met leasen betaal je niet alles vooruit in een volle mep maar spreidt het zich per maand en 30 Euro per maand kunnen we op zich allemaal wel veroorloven. Ik wilde specifiek een herenfiets model en die vond ik hier. Uiteindelijke keus viel op een fiets van het merk Puch. Ik heb de e-bike nu al een paar weken en hij rijdt zeer fijn, ben nu eigenlijk wel om, e-bikes zijn prima mits je de juiste financiële plan kunt benutten.



Belangrijke zaken bij het onderhoud van je auto
Het is belangrijk om je auto goed te onderhouden. Niet alleen omdat je altijd veilig van A naar B wilt komen, maar ook omdat een auto vaak een flinke investering is. Het onderhouden van je auto zorgt ervoor dat deze altijd in topconditie is. Zo is hij klaar voor elke rit, groot of klein, en kun je er altijd lekker op je gemak mee op pad. Hier een aantal zaken waar je op moet letten bij het onderhouden van je auto.

Bandenspanning
Allereerst natuurlijk de bandenspanning. Door te zorgen voor de juiste spanning op de banden verklein je de kans om van de weg te raken door te weinig grip. Daarnaast rijdt de auto een stuk soepeler. Het beste is om van tevoren goed uit te zoeken wat de juiste spanning is, want een te hoge bandenspanning zorgt voor slechte demping en meer lawaai.

Vloeistoffen
Het is ook van belang dat de vloeistoffen goed bijgevuld worden. Het bijhouden van deze vloeistoffen is belangrijk. Als er te weinig vloeistof in de auto zit dan zorgt dit ervoor dat verschillende systemen niet goed gesmeerd worden of juist dat deze te heet worden. Hierdoor kunnen onderdelen een stuk sneller kapotgaan, en kun je bijvoorbeeld je motor zelfs total-loss rijden.

Ruiten
Het is belangrijk dat je de status van je ruiten goed bijhoudt. Dit omdat deze ruiten zeer kwetsbaar zijn. Mocht je een sterretje in een van je autoruiten zien dan is het van belang dat je niet te snel wacht met het laten repareren hiervan. Dit kleine sterretje wordt vaak snel groter door het rijden over drempels en daarnaast ook door het veranderen van de temperatuur in de auto. Een temperatuurverandering zorgt er namelijk voor dat het sterretje verder uitscheurt. Voor meer informatie over een autoruit vervangen en de kosten hiervan wordt verwezen naar deze site.


Het onderhoud van autovelgen en banden

De wielen van een auto vormen een van de belangrijkste apk-keuringseisen. Het is belangrijk om het onderhoud van de velgen en banden goed bij te houden. Als je dit niet goed doet, is dit niet alleen nadelig voor de wegligging en het brandstofverbruik, maar natuurlijk ook erg gevaarlijk. Hoe kun je de banden en velgen het beste schoonmaken? En is het mogelijk om een persoonlijke lening af te sluiten om nieuwe banden te financieren?

Hoe kun je banden en velgen het beste onderhouden?
Stap 1: Je kunt de banden het beste schoonmaken met een stevige borstel. Hiermee kom je goed in de poriën van de band en verwijder je eenvoudig al het vuil. Voor de velgen kun je een velgenreiniger en een velgenborstel gebruiken. Het is raadzaam om voor een borstel te kiezen met zachte varkensharen, hiermee voorkom je dat er krassen op de velgen komen.

Stap 2: nadat je de velgen hebt gereinigd, moet je ze goed laten drogen. Hiervoor kun je het beste een microvezeldoek gebruiken. Zo komen er geen kalkvlekken op de velgen. Daarnaast haal je meteen het laatste beetje remstof weg.

Stap 3: nu de banden en velgen mooi schoon en droog zijn, kun je ze nog behandelen met een speciale wax. Je gebruikt velgenwax om de lak van de velg goed te beschermen tegen remstof en ander vuil. Zo maak je de velgen de volgende keer ook makkelijker schoon. Voor de banden gebruik je bandenkwart. Dit is een product waarmee je de banden een nieuwe uitstraling geeft en tegelijkertijd zorgt het ervoor dat je banden veel langer meegaan.



Bandenspanning en bandprofiel
Het is raadzaam om minimaal een keer per maand de bandenspanning te controleren. Uit onderzoek van de Nederlandse Stichting Geluidshinder is gebleken dat 60% van de Nederlanders op te zachte banden rijdt. De bandenspanning verschilt per model en bouwjaar van de auto. De aangeraden bandenspanning kun je terugvinden in het onderhoudsboekje. Ook zit er vaak een sticker verborgen in een portier of het brandstofklepje.

De Nederlandse overheid heeft bepaald dat het bandenprofiel minimaal 1,6 mm diep moet zijn. Je kunt dit controleren met een profielmeter. Het is belangrijk dit minstens een keer per jaar te controleren. Te weinig profieldiepte kan leiden tot slipgevaar of een klapband.

Besparen op de kosten van een apk-keuring
Je kunt flink op de apk-keuring besparen als je bovenstaande instructies uitvoert voordat je de auto wegbrengt voor de keuring. Mochten de banden aan vervanging toe zijn, dan kun je het beste even langsgaan bij een bandencentrale. Banden zijn namelijk bij een bandencentrale een stuk goedkoper dan bij de garage. Bij een apk-keuring betaal je zo 50 euro per nieuwe band, bij de centrale is dit ongeveer 80 euro voor vier banden. Bovendien heb je meer keuze.

Nieuwe banden financieren
Het is altijd handig om geld achter de hand te hebben voor bijvoorbeeld nieuwe banden of een grote beurt. Heb je dat niet of vallen de kosten onverwachts hoger uit? Dan is het altijd mogelijk om een persoonlijke lening af te sluiten. Hoeveel je kunt lenen hangt af van jouw inkomen, spaargeld en uitgaven.



Belang, behouden en vervangen autobanden

Goede banden onder je auto rijden niet alleen heel prettig, deze zijn van levensbelang. Het enige contact met de weg komt van die vier in verhouding relatief kleine stukken rubber die het asfalt raken. Alle grip, comfort en stuurplezier hangen daar voor een groot deel van af. Dat is belangrijk en mede daarom moet je soms nieuwe banden kopen.



Belang van goede autobanden
Op het moment dat je versnelt, afremt, of stuurt, zorgen je banden ervoor dat de krachten op juiste wijze worden overgebracht op het wegdek. Een goede grip bij droog en zeker bij nat wegdek zijn letterlijk van levensbelang. Daarnaast geeft een goede band comfort en een voorspelbaar weggedrag, gaat aquaplaning tegen en verlaagt de rij- en afrolgeluiden.

Een band kan afgestemd zijn op gebruik in bepaalde weersomstandigheden, zoals zomer- of winterbanden. Ook is er de keuze voor sportievere banden, banden met meer comfort of ecobanden, die voor een lager brandstofgebruik zorgen. Bandenspanning en rijstijl hebben ook invloed op hoe brandstofverbruik, maar ook op hoe snel een band aan vervanging toe is.

Banden en de APK
Het is daarom niet vreemd dat er bij de apk eisen worden gesteld aan de veiligheid van een band. Er moet onder andere voldoende profiel op zitten en er mag geen sprake zijn van afwijkende slijtage of te erge beschadigingen. Is er bijvoorbeeld een beschadiging in het loopvlak, of op de wang van de band waardoor je de stalen koordlagen binnenin de band ziet? Dan is de band niet meer veilig om op te rijden. Lees meer over de apk-regels en banden.

Nieuwe of gebruikte banden aanschaffen
Zodra een band niet meer veilig is door slijtage of beschadiging, is het tijd voor een setje vers rubber. Of misschien zijn je banden nog goed, maar wil je sportievere of comfortabelere banden. Uit kostenbesparing kun je dan ook goede gebruikte banden met nog voldoende profiel overwegen. Ook kun je geld lenen voor een set kwaliteitsbanden. Je moet in elk geval niet bezuinigen op je veiligheid en rijplezier door slechte banden te kopen of door te blijven rijden op versleten banden (zolang je nog niet apk-gekeurd bent). Het wordt vaak aangeraden om beide banden op een as (dus twee voorbanden of twee achterbanden) tegelijkertijd te vervangen.

Voordeel van nieuwe banden
Een nieuwe set banden geeft verbeterde grip doordat er meer profiel op de band zit. Dat profiel voert regenwater of vuil af zodat je een goede grip blijft houden. Het soort rubbercompound dat voor de band wordt gebruikt, wordt door de fabrikanten doorontwikkeld zodat banden steeds langer meegaan. Ook wordt het vaak een stuk stiller in de auto. Na het aanschaffen van een nieuw setje banden merk je pas wat je al die tijd hebt gemist – of gehoord. Bovendien kun je de banden afstemmen op jouw gebruik: wil je winter- of zomerbanden, of kies je voor allseasonbanden? Of misschien wil je wel meer grip voor een sportieve rijstijl. Zorg er in elk geval voor dat je investeert in kwaliteit, zo ben je veiliger en rij je waarschijnlijk langer met plezier rond.


Schade door een kapotte autoband, wat vergoedt mijn verzekeraar?
banden kopen

Gelukkig overkomt het de meeste mensen niet vaak: een klapband. Maar als het je gebeurt, ben je blij dat je een goede autoverzekering hebt. Tenminste, dat denk je. Als je de polisvoorwaarden beter gaat bestuderen, blijkt dat de schade die veroorzaakt wordt door een probleem met je band niet altijd vergoed wordt. Dit hangt af van het soort schade en de dekkingen die je bij je autoverzekering hebt afgesloten. Je moet daarom altijd goed je autoverzekering vergelijken voordat je besluit welke je wel of juist niet neemt.

WA-dekking
Elke auto moet ten minste een WA-verzekering hebben. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de schade waarvoor jij aansprakelijk bent. Er wordt echter alleen uitgekeerd aan anderen. De schade die jouw auto oploopt doordat je bijvoorbeeld een klapband hebt, krijg je niet vergoed. Raak je door de klapband de macht over het stuur kwijt en raak je een andere auto, dan krijgt die ander zijn schade wel uitgekeerd. Het maakt daarbij niet uit of de oorzaak van je klapband bijvoorbeeld slijtage of een verkeerde bandenspanning was.

Beperkt casco
Heb je gekozen voor een Beperkt casco-verzekering, dan is schade aan je eigen auto beperkt verzekerd. Grofweg kan gezegd worden dat schade die van buitenaf komt, dus bijvoorbeeld door storm, hagel of diefstal, vergoed wordt. Schade die je zelf veroorzaakt, moet je zelf betalen. Je rijdt bijvoorbeeld tegen een andere auto aan doordat je schrikt van een lekke band. De schade die je aan de andere auto toebrengt, wordt vergoed vanuit je WA-dekking. De reparatie van de kras op je eigen auto en de kapotte band zul je zelf moeten betalen.

Volledig casco of allrisk
De meest uitgebreide dekking van je autoverzekering is de allriskdekking. Heb je deze dekking afgesloten, dan kan het wel zijn dat je schade aan je eigen auto vergoed krijgt die het gevolg is van een probleem met je band. Je krijgt echter niet altijd de volledige schade vergoed. Autobanden slijten. Als je ze niet op tijd vervangt, dan kun je problemen verwachten. Om te voorkomen dat verzekeraars moeten opdraaien voor de gevolgen van achterstallig onderhoud aan je auto, kunnen ze extra voorwaarden opnemen. Je krijgt dan wel de gevolgschade vergoed, bijvoorbeeld de deuk doordat je tegen een muurtje reed, maar niet de vervanging van de band zelf. Hoe deze voorwaarden er precies uitzien, kan per verzekeraar verschillen. Daarom moet je altijd je autoverzekering vergelijken met die van andere aanbieders om te zien welke de beste vergoeding geeft.

Voordat je je schade gaat claimen, moet je wel even opletten. Je premie gaat dan namelijk meestal omhoog doordat je no-claimkorting daalt. Soms zijn de kosten niet zo hoog, lager dan wat je aan extra premie moet betalen. Dan kun je het beter zelf betalen. Dit sommetje is echter niet heel eenvoudig te maken. Je moet er rekening mee houden dat je niet alleen het komende jaar, maar ook de jaren daarna nog extra premie betaalt.



Wat komt er kijken bij het opladen van de elektrische auto?

Elektrische auto’s worden steeds populairder, er is geen enkel autofabrikant die geen elektrisch programma heeft. Nu elektrisch rijden een feit is en de fabrikanten de overstap zullen maken, is het handig om te weten hoe de EV nou werkt. Hoe lang duurt het om je auto op te laden bijvoorbeeld? Is er verschil in de laadpalen?

De laadpaal
Laadpalen kunnen op 3 locaties worden geïnstalleerd, thuis, op werk of openbaar. In Nederland zijn er 16.000 openbare laadpalen en het aantal groeit hard. De laadpalen zijn altijd aangesloten op het elektriciteitsnet. Om je auto op te laden sluit je natuurlijk je aan de lader, daarna haal je je pas langs de lezer van de paal en je auto begint op te laden.

Hoe snel is de accu vol?
Het opladen van de accu hangt af van een aantal factoren. De capaciteit van de accu speelt hier een grote rol in, een grote accu duurt ook langer om op te laden. Daarnaast speelt de soort accu ook een rol, tegenwoordig heb je veel accu’s die kunnen ‘’snel-laden’’.Tesla’s hebben deze fast charge functie en de meeste nieuwere EV’s ook. De gemiddelde laadtijd is nog 4,5 uur, maar hier komt snel verandering in. De uitdaging van de elektrische auto is dan ook altijd de accu geweest. Tegenwoordig is Tesla zich aan het specialiseren op accu’s, ze open de hun zogeheten Gigafactories alleen om accu’s te produceren. Het doel van Tesla is om accu’s te produceren die binnen een uur of minder worden opgeladen.

Waar vind ik de laadpaal?
In Europa zijn er 64.000 laadpalen op openbaar terrein, en zoals eerder genoemd groeit het aantal hard. Veel mensen met een elektrisch voertuig laten ook een laadpaal thuis te installeren. Het infrastructuur in de Benelux wordt steeds aantrekkelijker voor elektrische voertuigen. De regering van Nederland, België en Luxemburg hebben al ingestemd om gezamenlijk meer oplaadpunten te installeren. De laadpalen zijn te vinden via apps van derden of ingebouwde laadpaal locaters in de auto. Om weer Tesla als voorbeeld te nemen, zij hebben de functie om de dichtstbijzijnde laadpaal te vinden en je er uiteraard naar toe te navigeren.





Op zomerbanden in de winter en op winterbanden in de zomer: hoe zit het nu precies?

autobanden kopen

Winterbanden en zomerbanden, het wisselen van de autobanden is iets waar lang niet alle bestuurders altijd even goed rekening mee houden. Het komt daarom nog regelmatig voor dat de besneeuwde bergen van de wintersport worden aangegaan met zomerbanden, of een welverdiende zonvakantie wordt bereikt op een set winterbanden. Het is uiteraard niet voor niets dat zomer- en winterbanden alleen voor bepaalde weersomstandigheden zijn ontworpen. Toch zit er nog een verschil in de gevolgen als het gaat om het rijden met de verkeerde banden. Wat zijn deze gevolgen precies?

Rijden met zomerbanden in de winter
Zomerbanden en wintermaanden zijn geen goede combinatie. Zomerbanden hebben nu eenmaal minder grip en zijn simpelweg niet gemaakt voor besneeuwde wegen. Daarnaast is de remweg vaak een stuk langer en wordt regen minder goed afgevoerd dan bij winterbanden. Automobilisten die met zomerbanden op stap gaan na een flinke sneeuwbui hebben dan ook een aanzienlijk grotere kans op het veroorzaken van een ongeluk.

Naast de nadelen met betrekking tot de veiligheid zit er nog een groot nadeel aan het rijden op zomerbanden in de winter: boetes. In Nederland ben je niet verplicht om op winterbanden te rijden in winterse omstandigheden. Maar in landen als Duitsland, Oostenrijk en Italië riskeer je wel een boete als je toch besluit om met de verkeerde banden de weg op te gaan. Bovendien kan bij ernstige ongelukken de auto in beslag worden genomen en kunnen er gevolgen zijn voor je aansprakelijkheid.

Winterbanden zijn een investering, maar het rijden op deze banden kan je heel wat schadekosten besparen. Er zijn verzekeraars die gratis winterbanden aanbieden bij een autoverzekering. Maar let hiermee op: vaak zit je hierdoor vast aan een langdurig contract en betaal je een relatief hoge premie. Winterbanden zelf aanschaffen en je autoverzekering vergelijken om zo de laagste premie te vinden, is meestal een stuk voordeliger.

Winterbanden in de zomermaanden
Over zomerbanden in de wintermaanden is al veel gezegd. Het tegenovergestelde is echter een onderwerp dat minder aandacht krijgt: winterbanden in de zomermaanden. Op het eerste gezicht lijkt dit ook geen groot probleem. Winterbanden geven nu eenmaal meer grip, voeren water beter af en verkorten de remweg. Eigenschappen die ook zeker van pas komen als je met de auto op vakantie gaat naar Zuid-Frankrijk. Toch is dit een verkeerde gedachte.

Winterbanden zijn namelijk gemaakt van zachter rubber, wat ervoor zorgt dat de banden meer grip hebben in de winter. Het rubber van de winterbanden wordt door de hoge temperatuur in de zomer harder, en dat zorgt er juist voor dat de grip sterk afneemt. Winterbanden hebben dan ook in de zomer minder grip, een langere remweg en bovendien slijten ze sneller dan zomerbanden. Deze slijtage zorgt voor een afname van het profiel, en dit profiel heb je juist weer zo hard nodig in de wintermaanden.

Boetes voor het rijden met winterbanden in de zomer
De meeste Europese landen hanteren geen boetes als het gaat om het rijden met winterbanden in de zomermaanden. Italië houdt hier wel toezicht op, maar dit geldt lang niet voor alle soorten winterbanden. Voor een eventuele boete hoef je het niet te laten, maar voor de rijeigenschappen is het absoluut een aanrader om toch maar even de zomerbanden onder je auto te laten zetten!



Online autoveiling voor een eerlijke prijs voor uw auto

Wel eens gedacht aan een online autoveiling als u van plan bent uw auto te verkopen? Dat kan en biedt eigenlijk alleen maar voordelen. Zo weet u zeker dat u een redelijke en eerlijke prijs voor uw auto krijgt en wordt eigenlijk alles wat bij auto verkopen komt kijken voor u geregeld. U wordt dus ontzorgd. Een online autoveiling als Bidcars.nl werkt ook nog eens met een zogenaamde handelslimiet. Zij nemen niet meer dan een van te voren bepaald aantal auto’s aan, waardoor u zeker weet dat er optimale aandacht is voor de verkoop van uw auto. De verkoop van uw auto is bij Bidcars.nl ook nog eens helemaal gratis. Auto verkopen was nog nooit zo eenvoudig.

Vrijwaringsbewijs
Hoe de online verkoop van uw auto werkt? Heel simpel. Uw auto wordt nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van de aangesloten auto inkopers. Uw auto wordt in de online veiling geplaatst en het bekende principe van een veiling zorgt ervoor dat u de best denkbare prijs voor uw auto ontvangt. Indien u een bod krijgt waarmee u kunt leven, dan gaat u akkoord met de geboden prijs en levert u de auto bij de inkoper af. De inkoper zorgt er vervolgens voor dat u een vrijwaringsbewijs van het RDW krijgt. In tegenstelling tot wanneer u uw auto inruilt, bent u met een online autoveiling verzekerd van de best denkbare prijs voor uw auto.

Auto taxeren
U hoeft overigens niet met uw auto langs te komen om de waarde van uw auto te bepalen. Auto taxeren gebeurt aan de hand van een zo duidelijk mogelijke omschrijving en aan de hand van door u doorgestuurde foto’s. Op basis daarvan kan een zo reeel mogelijke schatting van de autowaarde worden gemaakt. Zaak dus om uw auto zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven en om duidelijke foto’s te maken. Dat helpt namelijk om uw auto zo snel mogelijk en voor een zo goed mogelijke prijs te verkopen.

De prijs staat vast
Van elk bod dat op uw auto uitgebracht wordt, wordt u meteen op de hoogste gesteld. Het is aan u om akkoord te gaan met een bod van een inkoper. Is dat het geval, dan is het nog slechts een kwestie van het afleveren van de auto bij de koper. Behalve de vrijwaring krijgt u uiteraard ook het afgesproken bedrag van de inkoper van uw auto. De prijs staat vast, daar zal niet verder aan worden getornd.



Bescherm waardevolle spullen in autokluis

Tegenwoordig hebben we nog meer waardevolle spullen dan vroeger: tablets, smartphones, laptops, dure sieraden en ga zo maar door. Het ‘even opbergen’ van deze spullen in je auto terwijl je eventjes gaat shoppen zit er niet meer in. Uit cijfers van de AD Misdaadmeter blijkt gelukkig dat het aantal auto-inbraken gemiddeld iets minder is geworden, maar dat inbrekers wel steeds meer duurdere spullen meenemen én dat de inbraken een stuk gewelddadiger zijn waardoor er veel wordt beschadigd. Het is dus van groot belang om de spullen in je auto goed te kunnen beveiligen. Dit kan door het kopen van een kwalitatieve autokluis waarmee je je kostbaarheden gewoon in je auto kunt bewaren.

Waarom kies je voor een autokluis?
Natuurlijk kun je je telefoon gewoon op je autostoel laten liggen… wanneer je wilt dat je telefoon gestolen wordt. Een inbreker heeft maar een paar seconden nodig om in je auto te komen. Het inslaan van het glas is vaak al voldoende om een tas, een telefoon of een laptop mee te grissen. Wist je dat het vooral gelegenheidsdieven zijn die ‘snel geld’ nodig hebben die in je auto inbreken? Geef de dief dus geen gemakkelijke kansen door je spullen in zicht in de auto te laten liggen. Kies in dat geval voor een autokluis: een kleintje die je op een plek naar keuze in de auto kun monteren of een grote kluis die je in de kofferbak monteert.

Klein kluisje voor bezittingen
Het grote voordeel van een kleine autokluis is dat je deze eenvoudig waar je maar wilt kunt monteren. Kies voor een plek waar een dief niet snel bij kan, zoals onder je stoel of ergens in de kofferbak. Een kleine kluis wordt vaak geleverd met een polsbandje waarmee je de kluis gemakkelijk en snel zelf uit de auto kunt halen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld toch besluit om je waardevolle spullen mee te nemen. Een nadeel van een kleine kluis is dat je er geen grote voorwerpen in kunt opbergen. Ook kun je de kluis niet stevig verankeren waardoor dieven het kluisje alsnog mee zouden kunnen nemen wanneer ze wat moeite doen.

Grote kluis in kofferbak
Wil je liever grotere voorwerpen opbergen dan moet je kiezen voor een grote kluis. Een van de voordelen van een grote kluis is dat je deze kunt verankeren in je kofferbak. Dat betekent dat niemand, ook jij niet, kan meenemen: de kluis wordt vastgemaakt aan en in de auto. Zowel de kleine als de grote kluis worden geleverd met sleuteltjes, wat betekent dat je niet in de weer hoeft met lastige cijfercodes. Zorg dat je de reservesleutels goed opbergt voordat je zelf niet meer in je kluis komt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Autokluizen kun je overigens ook goed monteren in boten, caravans, campers en vrachtwagens.

Meer nieuws van Bandimex lezen? Dat doe je op onze speciale nieuwspagina waar we je op de hoogte houden van diverse trends omtrent banden, auto’s en meer.

Meta
Waardevolle spullen beveiligen in je auto? Dat doe je natuurlijk met een kwalitatieve autokluis!


Goed voorbereid op vakantie met eigen auto

Staat er een autovakantie op de planning en ga je er een week of langer op uit? Dan is het aan te raden om goed voorbereid op reis te gaan. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders nog steeds het liefst met de auto op vakantie gaan. Dat is niet zo gek: je bent je eigen auto gewend, je kunt meer meenemen dan wanneer je met het vliegtuig gaat en je bent op de plek van bestemming vrij en flexibel omdat je kunt gaan en staan waar je wilt met je eigen auto. Waar moet je opletten wanneer je met de auto op vakantie gaat? Lees hier meer tips om goed voorbereid weg te kunnen gaan met de auto.

Het inpakken van de auto
Voor sommige mensen is het inpakken van een auto een koud kunstje, terwijl anderen het een stuk lastiger vinden. De belangrijkste tip bij het inpakken van je auto voor vakantie is dat je nooit te veel moet meenemen. Een propvolle auto is niet altijd even veilig én je verbruikt meer benzine dan wanneer je wat lichter pakt. Zorg er altijd voor dat de zwaardere bepakking, zoals koffers en zware tassen, onderin de auto komen te liggen. Plaats deze het liefst tegen de rugleuning van de achterbank zodat de bagage goed ingeklemd ligt. Dit is vooral handig wanneer je hard moet remmen of wanneer je een noodstop moet maken. Check altijd het maximum gewicht van de auto; dit aantal vind je op het kentekenbewijs. Overschrijd dit gewicht nooit, want dit kan erg gevaarlijk zijn. Bepaalde kenmerken van de auto kunnen het niet of nauwelijks meer doen, waardoor het risico op ongelukken groter is.

Verplicht meenemen
Ook zijn er een aantal spullen die je in het buitenland verplicht mee moet nemen. In Nederland ben je bijvoorbeeld verplicht om een gevarendriehoek in je auto te hebben. Elk land heeft eigen regels omtrent dergelijke spullen, maar om je een enige indicatie te geven hebben we een aantal populaire vakantiebestemmingen op een rij gezet.
● In België ben je verplicht om het volgende in je auto te hebben: verbanddoos, gevarendriehoek, veiligheidshesje en een brandblusser.
● In Frankrijk ben je verplicht om het volgende in je auto te hebben: gevarendriehoek en veiligheidshesjes binnen handbereik.
● In Duitsland ben je verplicht het volgende in je auto te hebben: verbanddoos, gevarendriehoek en veiligheidshesjes.
● In Spanje ben je verplicht het volgende in je auto te hebben: een gevarendriehoek en veiligheidshesjes.
● In Oostenrijk ben je verplicht het volgende in je auto te hebben: een gevarendriehoek, verbanddoos en veiligheidshesjes. Bekijk voordat je vertrekt altijd welke regels er gelden in het land waar je naartoe gaat, zodat je niet in nutteloze discussies met politie of handhaving komt.

Maak je auto klaar voor vakantie
Wanneer je met de auto naar het buitenland rijdt moet je er uiteraard voor zorgen dat deze helemaal vakantieklaar is. Zorg ervoor dat je auto APK gekeurd is, zorg voor all season banden op je auto, check de koelvloeistof om de conditie van je motor in de gaten te kunnen houden en meer. Het is bijvoorbeeld ook aan te raden om je bandenspanning te controleren. Wij kunnen je daar uiteraard mee helpen, maar dit kun je ook eenvoudig zelf doen. Een te lage bandenspanning is namelijk slecht voor het verbruik van brandstof. Ook moet je het bandenprofiel van de banden bekijken: wist je dat een te lage profieldiepte zelfs voor een bekeuring kan zorgen? Daarnaast is het ook een stuk veiliger wanneer dergelijke zaken gewoon goed voor elkaar zijn. Voor advies kun je natuurlijk altijd een van onze experts benaderen.

Caravan mee?
Een deel van de Nederlanders die met de auto op vakantie gaat, neemt een caravan mee. Ook hiervoor geldt dat je goed voorbereid op reis moet gaan. Ga nooit ‘zomaar’ op een langere trip wanneer je nog nooit eerder met een caravan hebt gereden. Het is altijd fijn en handig om je auto in combinatie met de caravan te kennen. Hoe moet je bijvoorbeeld recht achteruit rijden met je caravan en hoe bepaal je de schaarhoek? In deze uitgebreide aflevering van Omroep Max zie je diverse tips voor het auto rijden met een caravan: van het koppelen van de caravan aan je auto tot de daadwerkelijke trip.

Nieuwsgierig naar meer tips omtrent je autobanden, all season banden, het vinden van parkeerplaatsen en meer? Dat kan: op deze pagina verzamelen we alle nieuwsberichten van Bandimex.

Meta
Goed voorbereid op autovakantie doe je met deze handige tips van Bandimex. Zorg dat je niets vergeet en geniet van een verdiende vakantie.


De voordelen van een auto importeren uit het buitenland

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker voorbij komen: mensen die bij de aankoop van een auto deze uit Duitsland of de VS importeren. Dit wordt steeds makkelijker en is steeds populairder. Maar waarom zou je dit doen, in plaats van gewoon in Nederland een auto kopen? In dit blog staan de belangrijkste redenen.

Een zo goed als nieuwe auto voor minder geld
Zeker in Duitsland is er een heel groot aanbod van goede auto’s met lage kilometerstanden: ‘jonge’ voertuigen. Deze auto’s zijn vaak luxe uitgerust, in Duitsland kiest men vaak voor meer ingebouwde opties in auto’s als hier in Nederland voor dezelfde auto’s wordt gedaan. Deze luxe uitvoeringen zijn dus relatief iets goedkoper in Duitsland dan in Nederland, en omdat het aanbod van jong gebruikte voertuigen zo groot is bespaar je tot wel 40% in vergelijking met dezelfde auto hier in Nederland. Je krijgt dus meer auto voor minder geld!

Minder BPM
Omdat het geen nieuwe auto is die je dan koopt, maar een jong gebruikte, betaal je ook een stuk minder BPM. Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze is lager voor tweedehands auto’s, om hergebruik te stimuleren. De BPM is gemakkelijk te berekenen met deze online BPM Calculator. Financieel is importeren ook helemaal niet nadelig ten opzichte van in het binnenland een auto kopen, want je hoeft voor een auto die gebruikt is niet nog een keer BTW te betalen (mits de auto minstens 6 maanden oud is en 6.000 kilometer gereden heeft). Bij een auto die nieuw is, moet je dat wel nog een keer betalen. De BTW in Duitsland is zelfs een paar procent lager dan hier in Nederland, dus dat scheelt ook nog eens ietsje. De enige extra kosten die het importeren van een auto met zich meebrengen, zijn de kosten van het importeren zelf. Daarnaast is het wijs om de auto in Duitsland vast te laten keuren, om onverwachte problemen te vermijden.

Wil jij zo goedkoop mogelijk een auto aanschaffen? Dan is een auto importeren zeker een optie die je kunt overwegen!


Dode hoeken bij auto’s

Elk jaar gebeuren er vele ongelukken op de Nederlandse snelwegen. Een auto wordt niet gezien bij het invoegen op de snelweg of bij het achteruit inparkeren wordt een fietser over het hoofd gezien. Een ongeluk zit in een klein hoekje zegt men, in het verkeer zit het ongeluk in een dood hoekje. De dode hoeken zijn de ruimten rond een voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet kan zien. Een ander woord voor dode hoek is blinde hoek. Deze dode hoeken kunnen tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Een auto heeft vijf dode hoeken rondom de auto. De eerste dode hoek zit vooraan. Vanaf de bestuurdersplaats heeft de bestuurder geen zicht op het stukje straat voor de auto. Dit stukje is maar klein, maar in woonerven kan deze dode hoek alsnog voor veel ongelukken zorgen.

De tweede dode hoek is schuin rechtsachter te vinden. Deze dode hoek wordt veroorzaakt doordat de bestuurder linksvoor zit en rechtsachter dus alleen kan zien via de rechterzijspiegel.

De derde dode hoek zit achteraan. Net achter het voertuig kan men in een bestelbus vaak niets zien. Bij een personenauto is dit gebied kleiner, omdat de bestuurder door de achterruit kan kijken. Een achteruitrijcamera bestelbus zoals de camos achteruitrijcamera kan deze dode hoek bij bestelbussen voorkomen.

De vierde dode hoek is aan de zijkanten te vinden. De bestuurder heeft alleen via de spiegels indirect zicht op het maaiveld schuin achter dicht naast de auto.

De vijfde dode hoek wordt veroorzaakt door het koetswerk. Door de stijl tussen de voorruit en zijruiten ontneemt een klein gebied. Bij personenauto’s is deze dode hoek aan de linkerkant verwaarloosbaar, maar bij vrachtwagens is dit gebied aan de rechterkant groter.

Aanhangers of caravans zorgen voor nog een extra dode hoek. Als een auto met caravan de bocht indraait, heeft de bestuurder via de spiegels geen direct zicht op de zijkanten van de caravan. De chauffeur kan dan niet zien of de caravan veilig kan uitzwenken.



Het vinden van een geschikte parkeerplaats in de buurt van Schiphol?


Vind een geschikte parkeerplaats in de buurt van Schiphol
Wanneer je wilt parkeren bij Schiphol dan heb je voldoende keuze waar je je auto kwijt kunt. Echter raden wij je aan om je auto niet te dicht in de buurt van Schiphol te parkeren omdat dat over het algemeen aan de redelijk prijzige kant zit, Parkeerplaats P1 en P2. Tenzij je er natuurlijk geen probleem van maakt om wat extra bij te betalen voor extra service, aangezien er bij deze prijs ook een shuttle service in het pakket zit. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te sjouwen met zware tassen, en dit is vooral prettig wanneer je kinderen hebt omdat dit over het algemeen veiliger is.

Parkeren bij schiphol

Reserveer op tijd
Ook is het belangrijk dat je niet te lang wacht met het boeken van je vakanties en parkeerplaats, want zeker in de zomervakanties loop je de kans dat alles al volgeboekt is. Want juist in de schoolvakanties loop je het risico dat alles heel snel aan je neus voorbij glipt. Wanneer alles geboekt en geregeld is raden wij je aan om ervoor te zorgen dat alle papieren op een logische plaats geordend liggen, dat wanneer jij gegevens nodig hebt jij er gelijk erbij kan. Ook raden wij je aan om alle gegevens van de parkeeraanbieder op te schrijven zodat wanneer je de auto achterlaat bij de parkeeraanbieder je over alle gegevens beschikt, gegevens zoals het adres, telefoonnummer, en gereserveerde parkeerplaats.

Tips voor het achterlaten van je auto
Wij raden je aan wanneer je je auto achterlaat bij de parkeerplek je ervoor zorgt dat je alle waardevolle spillen goed opbergt en niets waardevols in het zicht legt. Zodat je mensen niet in de verleiding brengt om in te breken in jouw auto. Natuurlijk is de kans klein dat het gebeurt op een parkeerplaats maar voorkomen is in dit geval beter dan genezen. Ook raden wij je aan om je kilometerstand van tevoren op te schrijven het komt namelijk weleens voordat personeel gaat rijden met jouw auto en dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Als je met deze zaken allemaal rekening houdt ben je ervan verzekerd dat je onbezorgd op vakantie kunt gaan.



Top 3 winterbanden 2018

Hoewel wij in Nederland niet echt last hebben van hele koude winters, is er altijd een kans dat we een tijdje last krijgen van erg koude temperaturen. Dit is lastig voor het verkeer. Het wordt dan glad en helemaal de combinatie met sneeuw, maakt het dat het rijden op de openbare weg soms een hele uitdaging kan zijn. Het is in Nederland niet verplicht, maar het is wel aan te raden om voor je auto winterbanden aan te schaffen en die te installeren voordat het echt winter gaat worden. Kijk ook regelmatig even je autoverzekering na en ga je autoverzekering vergelijken, zodat je zeker weet dat je ook tijdens de winter goed verzekerd bent. Regelmatig autoverzekering vergelijken kan er namelijk voor zorgen dat je veel betere en goedkopere autoverzekeringen tegenkomt. 

Eigenschappen van winterbanden

Winterbanden zijn net als zomerbanden, gewone banden die onder een auto geïnstalleerd kunnen worden. Er zijn alleen wel enkele verschillen ten opzichte van zomerbanden. De samenstelling van het rubber is anders. Dit zorgt ervoor dat winterbanden veel zachter zijn dan zomerbanden. De reden hiervoor is, dat winterbanden veel beter op de weg kunnen blijven. Maar het grootste verschil zit hem in het profiel van de band. Een winterband is altijd dusdanig geprofileerd, dat deze leiden naar de zijkant van de band. Dit zorgt ervoor dat de band veel gemakkelijker water kan afvoeren en heeft het bij sneeuw ook veel meer grip. Ook is het profiel veel dieper. Het profiel op een winterband moet toch minimaal 4 millimeter zijn. Daarom hebben de meeste winterbanden die je koopt soms wel een profiel van 8 of 9 millimeter diep. De combinatie zachtere banden en andere profilering, zorgen voor betere grip op de weg en dat je soms tot wel drie keer sneller stil staat op de weg. Het is heel belangrijk bij winters weer, dat je niet doorglijdt. Winterbanden zijn geschikt vanaf temperaturen lager dan 7º Celsius. Zorg dus dat je erop tijd bij bent met het wisselen van je banden.

Top 3 winterbanden

1. Continental Wintercontact TS860
De Continental winterband is in verschillende maten te verkrijgen van 13 inch tot 17 inch. Er wordt gebruik gemaakt van diverse technologieën, zoals ‘Cool Chill’, wat ervoor zorgt dat de band een hele korte remweg heeft op natte wegen. Met de ‘Liquid Layer Drainage’ technologie zorgt de band ervoor dat water en sneeuw snel afgevoerd wordt. 

2. Dunlop SP Winter Response 2
Door Jointless Belt technologie zorgt ervoor dat ook bij hoge snelheden de auto stabiel op de weg blijft en zorgt er tevens voor dat de band niet zo snel slijt.

3. GoodYear Ultragrip 9
Doordat GoodYear voor een gelijke drukverdeling op de band heeft gezorgd, heeft deze band de eigenschappen, dat het zeer weinig geluid maakt, slijtvast is en veel minder brandstof verbruikt. Het is dus ook nog een milieuvriendelijke band.
Bron: Autoverzekering.nl



De voor- en nadelen van een private leaseauto

Het wordt steeds meer gedaan een auto leasen. Je hoeft niet meer te kijken naar de autoverzekering, onderhoud en wegenbelasting want je hoeft alleen nog maar te tanken. Wat is nou een leaseauto? Dat is een auto die je huurt voor minimaal 12 tot 60 maanden. Iedere maand betaal je een vast bedrag voor allriskverzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud en reparatie. Maar je betaald zelf de brandstof, de eventuele schade die je zelf oploopt en de verkeersboetes. Bekijk hier de goedkoopste private lease.

Onderhoud
Voor een onderhoudt beurt moet je zelf een afspraak maken met de leasemaatschappij. Maar hiervoor te betalen hoeft niet wat dat zit al in het vaste bedrag wat je per maand betaald. Als je een leasecontract hebt dan ben je verplicht om eigen risicoschade op je te nemen. Maakt niet uit of dit nou tijdens werktijd is of dat het erbuiten valt. Mocht je schade hebben en je wilt vervangend vervoer, dit kan alleen dit moet je van je eigen rekening halen. Alleen ze betalen het wanneer de auto nog niet klaar is bij de dealer na 24 uur.

Voordelen
Het voordeel is dat je inzicht hebt in je autokosten. Je hoeft je bang te zijn voor garagerekeningen. Het is goedkoper dan zelf een auto kopen met je eigen geld. In sommige gevallen is dit zo want het kan ook zijn dat je heel veel schadevrije jaren hebt. Voor oudere mensen die vaak geen geld kunnen lenen. Is dit wel een optie en hun kunnen dit wel. Alleen wel opletten bij verschillende aanbieders die hebben een leeftijdgrens.

Nadelen
Niet altijd is private lease het goedkoopste. Soms is het goedkoper om de vorm occasion te rijden. Voor mensen die weinig rijden is een leaseauto niet interessant omdat ze meeste aanbieders ervan uit gaan dat je 10.000 kilometers in een jaar rijdt en je krijgt niks vergoed als je minder rijdt.



Winterbanden: 5 gevaarlijke fabeltjes

Winterbanden geven bij kou en gladheid écht meer grip dan zomer- of all-season banden. Toch zijn er nog altijd automobilisten die ook ’s winters gewoon doorrijden op ‘zomersloffen’. Da’s alsof u het hele jaar rond op teenslippers loopt! 

Fabeltje 1: ‘Het sneeuwt hier bijna nooit, dus winterbanden zijn overbodig’ 
Ook zonder sneeuw of ijs zijn winterbanden veiliger. Ze zijn gemaakt van zachter rubber. Terwijl zomerbanden ‘bevriezen’ bij temperaturen beneden 7 graden Celsius, en daardoor grip verliezen, blijven winterbanden tot ver onder nul soepel en gripvast.

Fabeltje 2: ‘De remweg is met winterbanden nauwelijks korter’
Bandentests van ANWB en andere instanties laten keer op keer zien dat de remweg met winterbanden in winterse omstandigheden tientallen méters korter is. Dat kan tot wel 40% schelen: precies de afstand die het verschil maakt tussen een ongeluk en veilig thuiskomen.

Fabeltje 3: ‘Met wat minder lucht erin maakt u van een zomerband een winterband’
Dit is echt gevaarlijke onzin. Ook al geeft u een zomerband minder spanning, het rubber blijft bij kou glashard. Rijden op zachte banden is sowieso levensgevaarlijk. Winterbanden bieden met hun zachtere rubber en hun speciale profiel wél veilige grip.

Fabeltje 4: ‘Die winterbandenplicht in het buitenland, dat loopt zo’n vaart niet…’
In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar in veel Europese landen wel. Zonder de juiste banden riskeert u boetes én kunt u bij een ongeval (mede)aansprakelijk worden gesteld, of zelfs onverzekerd blijken. ‘n Serieuze zaak!
 
Fabeltje 5: ‘Met winterbanden ben ik veel duurder uit’ 
Niet waar. Want terwijl u op uw ene bandenset rijdt, slijt uw andere niet. Uw banden gaan dus twee keer zo lang mee: 6 in plaats van 3 jaar. Of zelfs 8 in plaats van 4. Bovendien rijdt het veiliger en prettiger. Dat kan een hoop ellende en kosten besparen.

Overstappen? 
Wilt u overstappen van ‘teenslippers’ naar ‘snowboots’? Kom naar Bandimex in Rotterdam of Moerdijk!





Verzekeraars hebben steeds meer aandacht voor telematics


De verzekeringswereld wordt steeds vernieuwender en bekijkt steeds meer mogelijkheden die telematics te bieden heeft. Het delen van data uit voertuigen met verzekeraars is een van deze innoverende projecten waar enkele verzekeraars al mee aan het experimenteren zijn. Telematics kunnen voor zowel verzekeraars als de consument voordelen bieden.

Pay how you drive
Zo kun je in Nederland al bij enkele verzekeraars terecht voor een zogenaamde ‘pay-how-you-drive’-verzekering. Hierbij plaats je een black box in je auto, die registreert hoe je rijdt en het apparaat verbindt hier een score aan. De black box speelt deze data door naar de verzekeraar. Bij goed rijgedrag krijgt de verzekerde korting op zijn premie. 

Inzicht in je rijgedrag
Je hebt natuurlijk ook zelf inzicht in je rijgedrag. Ongeveer 80 procent van de bestuurders zou ongeveer één keer per maand zijn rijscore bekijken. De ‘coaching’ die verzekeraars kunnen bieden naar aanleiding van deze data zorgt ervoor dat mensen hun rijgedrag aanpassen.

Is dit de toekomst?
Uit onderzoek van Deloitte eind vorig jaar blijkt dat ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking deze vorm van verzekeren wel ziet zitten. In andere landen in Europa wordt deze vorm van verzekeren al steeds populairder. Zo is er bij 15 procent van de verzekeringen die in het afgelopen kwartaal in Italië werd afgesloten al sprake van data-uitwisseling. In Groot-Brittannië was het afgelopen jaar ook al een stijging van ruim 40 procent te zien in verzekeringen op basis van telematics.

Autoverzekeringen vergelijken
Op dit moment zijn er in Nederland nog niet heel veel mogelijkheden voor het verzekeren met data-uitwisseling. Verzekeraars kijken volgens Overstappen.nl bij het berekenen van je premie onder andere naar je schadeverleden door het schadevrije jarensysteem, maar niet zozeer naar je precieze rijgedrag. Ook spelen andere factoren zoals je woonplaats en je leeftijd een rol. Door te vergelijken kun je eenvoudig de goedkoopste autoverzekering vinden op Autoverzekering.nl





Op wintersport: wat moet er mee in de auto?

Je gaat op wintersport en bent druk bezig met het inpakken van de koffers. Maar wat heb je allemaal nodig als je met de auto richting wintersportvakantie gaat? Bandimex zocht het voor je uit!

Dingen die je altijd in je auto moet hebben liggen, zowel in de winter als in de zomer, zijn:

  • veiligheidsvesten
  • verbanddoos
  • gevarendriehoek
Ook een vignet is op veel buitenlandse snelwegen verplicht. 

Daarnaast neem je het volgende mee als je met de auto op wintersport gaat:

  • winterbanden: verplicht van 1 november tot en met 15 april als er sneeuw ligt
  • sneeuwkettingen: als dit aangegeven staat op de borden
  • reservebril of -lenzen (indien van toepassing)

Niet verplicht maar wel handig zijn de volgende zaken:

  • milieustickers
  • reisverzekering
  • Wegenwacht Europa Service
  • Navigatie-apparatuur of een kaart

Tip! Huur je een auto? Check dan of alles aanwezig is.

Het is heel belangrijk om de autobanden op slijtage na te laten kijken en te controleren of ze de juiste spanning hebben, voordat je op wintersportvakantie gaat. Bel Bandimex via 010 - 429 65 22 en wij lopen het voor je na terwijl jij lekker aan de koffie zit.

Bandimex wenst je een fijne wintersportvakantie toe!



Staat personenautobanden onverminderd zorgwekkend

41% van de personenwagens kampt met ten minste één band met slijtage of schade

Leiden, 1 oktober 2015 – VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, heeft deze zomer voor de vierde keer een onderzoek laten uitvoeren naar de staat van personenwagenbanden in Nederland. De resultaten zijn nog altijd verontrustend.

In november 2012 vond het eerste onderzoek plaats. Toen al gaf VACO aan zich zorgen te maken over de verkeersveiligheid omdat 41% van de 1.500 onderzochte voertuigen ten minste één band heeft met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. Bij 10% van de voertuigen waren een of meer banden zelfs zo slecht, dat ze de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers in gevaar brengen. Uit het onderzoek van deze zomer blijkt die 41% nog steeds onveranderd. Het aantal voertuigen dat werkelijk de veiligheid in gevaar brengt is weliswaar sinds oktober 2012 (10%) iets verminderd, maar blijft al twee jaar steken op 9%.” En dat is nog steeds veel te hoog”, stelt Edwin Brinksma, branchemanager bij VACO.

Bandenschades

Het percentage personenwagens dat rijdt met minimaal één band met een bepaalde schade is, na een kleine verbetering in 2013, weer terug op het oude zorgwekkende niveau van 2012: 25%. Het gaat dan voornamelijk om een geschuurde zijwand doordat ergens tegenaan is gereden en om andere beschadigingen in de zijwand van de band of van het wiel. Ook vervormingen, beschadigingen als gevolg van het rijden op een lege band, beschadigingen door slechte montage en perforaties en sneeën in het loopvlak behoren tot deze schades. 

Onregelmatige slijtage
Voorts blijkt uit het onderzoek dat op dit moment bij ruim 10% van de personenwagens minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont. Dat is 2% meer dan in 2012. Het gaat dan vooral om slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders. "Zulke slijtages vertellen dat iets niet in orde is”, legt Brinksma uit. "Het kan zijn dat met onderspanning is gereden, maar ook dat de bestuurder een ‘te sportieve rijstijl’ vertoont. Er zijn echter veel andere oorzaken mogelijk. Denk aan onbalans in de band-wielcombinatie of technische mankementen, zoals versleten schokdempers, te veel speling op de wiellagers, of een niet correct werkende ABS. In veel gevallen zal ook blijken dat de auto moet worden uitgelijnd.” Ook ‘normale’ slijtage komt voor: nog steeds rijdt ruim een kwart van de automobilisten met banden die verouderingsbarstjes en -scheurtjes vertonen. 

Winterbanden
"Nu het winterseizoen voor de deur staat, is het extra belangrijk dat de automobilist aandacht heeft voor zijn banden. Voor zijn eigen veiligheid én voor de verkeersveiligheid in het algemeen”, zegt Brinksma, "We wisten al uit eerder onderzoek dat auto’s in de winter een hogere schadefrequentie hebben. De stijging voor auto’s op zomerbanden is substantieel hoger (32%) dan voor auto’s op winterbanden (14%). Uit het veldonderzoek van februari 2014 blijkt echter ook nog eens dat auto’s op winterbanden veel minder bandenmankementen vertonen dan auto’s op zomerbanden. Bij het winteronderzoek reed 32% van de automobilisten op winterbanden; 3% op allseason en 65% op zomerbanden. 42% van de voertuigen met zomerbanden had ten minste één band met een onregelmatige slijtage of een andere vorm van schade. Voor winterbanden was dat ‘slechts’ 14%.” 

Verklaring
Brinksma ziet twee oorzaken als verklaring voor de betere staat van de winterbanden: "De eerste verklaring is dat de gemiddelde leeftijd van winterbanden jonger is dan die van zomerbanden. Het is dus logisch dat er minder sprake is van slijtage en schadegevallen. Maar de belangrijkste oorzaak is dat auto’s op winterbanden in de regel twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats komen. De banden kunnen daarom vaker door een deskundige worden gecontroleerd op gevaarlijke gebreken. Deze twee controles hebben met recht een belangrijke positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.” 

Conclusie
"Het onderzoek toont wederom aan dat de automobilist te weinig aandacht heeft voor zijn banden. Het is aan te bevelen dat zij hun banden vaker visueel (laten) controleren. Een koude controle van de bandenspanning moet ook minimaal één keer per maand gebeuren. In geval van twijfel adviseren wij de automobilist om zich te wenden tot de erkende bandenservicespecialist”, stelt Brinksma. 

Beknopte resultaten van het onderzoek naar de staat van personenwagenbanden in Nederland 













TIP: bespaar geld met de juiste bandenspanning

Het controleren van uw bandenspanning is een kleine moeite en het levert u veel voordeel op. Niet alleen slijten uw banden minder snel, u rijdt ook veiliger en zuiniger. Uit recent onderzoek is gebleken dat het maandelijks checken en eventueel aanpassen van uw bandenspanning u op jaarbasis zo'n 100 euro bespaart.

Kennismaken met onze concurrerende prijzen en specialistische medewerkers? Bel dan 010 - 429 65 22 of loop binnen zonder afspraak. Dan ontdekt u meteen wat we bedoelen met ‘de betere bandenservice’.




Bandimex viert 40-jarig jubileum 


Op zaterdag 1 november 2014 bestond Bandimex precies 40 jaar. Dit heuglijke feit wordt een jaar lang gevierd met feestelijke jubileumacties. Zo viel ook te lezen in de Albrandswaardse weekkrant De Schakel.



Deel deze pagina:
Delen op Twitter Delen op Facebook Delen op Linkedin Delen op Google+ Delen via e-mail